A cura di Raffaele Bedarida.
Attraverso una serie di conversazioni inedite tra Enrico Crispolti e Gianfranco Baruchello, il sonoro ripercorre la ricerca dell’artista dagli esordi alla fine degli anni Cinquanta al 2004, data del dialogo.
Il documento sonoro rappresenta un fondamentale documento diretto per approfondire il lavoro di Baruchello e i molti ambienti artistici in cui è intervenuto liberamente e senza lasciarsi incasellare tra Roma, Parigi e New York: dall’assemblage neo-dada al cinema d’artista, dalla pittura al video, dalle azioni ad iniziative prolungate nel tempo tra arte e vita, tra estetica e politica (ad esempio un’azienda agricola pienamente funzionante).
Si tratta di idee complesse ed di un percorso non lineare, presentati con il linguaggio diretto e informale di una chiacchierata.
Painters Ain’t Butterflies
edited by Raffaele Bedarida
In a series of never before published conversations between Enrico Crispolti and Gianfranco Baruchello, the sound traces the artist’s work from the beginnings in the late 1950s to 2004, the year when these conversations took place. Illustrated by 57 images, annotated and introduced historiographically by Raffaele Bedarida, the book is an important tool with which to delve into Baruchello’s work and the many artistic milieus in which he acted freely, without ever being rigidly classified, between Rome, Paris, and New York: from Neo-Dada assemblage to artist’s cinema, from painting to video, from actions to long-term initiatives, between art and life, aesthetics and politics (for instance, a fully functioning farm). Complex ideas and a trajectory that are never linear, presented in the direct and informal language of a chat. In addition to the text and the images, the book contains a QR code to access the original audio recordings.